De kinderen en de basisschool

23 oktober 2019 - Chinsali, Zambia

Lieve Krokodillen,

Ondertussen zijn we alweer een week verder en hebben we weer van alles gedaan. Het is hier super leuk! We leren elke dag heel veel nieuwe dingen. De mensen hier zijn heel erg aardig en ze helpen ons met alles.

Samen met Hannah (ook een juf) geef ik hier les op de basisschool. We geven op maandag les aan groep 6, op woensdag aan groep 7 en op vrijdag aan groep 8. Wij geven de kinderen vooral Engelse les, omdat ze dat moeten leren om naar de middelbare school te gaan. Het lesgeven vinden we best lastig hier. We hebben klassen met wel 64 kinderen en ze spreken bijna geen Engels. Ook is het heel erg warm in de lokalen. Het is ook wel heel erg leuk, want we leren zo wel heel veel nieuwe dingen.

De taal die de kinderen en mensen hier spreken is Bemba. Wij kunnen het totaal niet verstaan, maar we hebben al wel een paar woordjes geleerd. De kinderen kennen vaak wel een paar Engelse woordjes, maar niet veel. De juffen en meesters van de basisschool helpen ons soms met vertalen als de kinderen het echt niet snappen.

Niet alle kinderen in het dorp gaan naar school. We zijn erachter gekomen dat iedereen hier naar de basisschool toe mag gaan. Veel kinderen dragen wel een schooluniform, maar dit is niet meer verplicht. De kinderen die niet naar school gaan doen verschillende dingen. Sommige kinderen moeten hun ouders helpen met geld verdienen. Andere kinderen hoeven dit niet en doen de hele dag eigenlijk niets, die vervelen zich dus heel erg.

De kinderen hier in het dorp hebben alle leeftijden en ze willen elke dag wel met ons spelen. De kinderen zijn vaak rond jullie leeftijd. Ze vinden het heel erg leuk om te zingen en te dansen en leren ons ook heel veel nieuwe dansjes en liedjes.

We hebben ook een beetje de omgeving ontdekt hier. We zijn erachter gekomen dat op 10 minuutjes lopen een groot meer zit. Dit meer is heel erg mooi!

Wij zijn heel erg aan het genieten hier. Ik vind het super leuk om al jullie reacties te lezen. Ik zal proberen om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden voor jullie.

Geniet nog even van jullie herfstvakantie!

Heel veel liefs uit een zonnig Zambia,

Juf Ilse

1. Saar:
    25 oktober 2019
    Die laatste video is echt heel schattig, heb jij ze dat liedje geleert of kende ze dat liedje al?
  2. Saar:
    25 oktober 2019
    Kan je alsjeblieft een foto maken van dat grote meer?
  3. Robin:
    Ja alsjeblieft
  4. Saar:
    3 november 2019
    Heb je een beetje hun taaltjes geleerd, ja kan je dan een woordje opschrijven en dan zeggen wat het betekent.
  5. Felicity psst het zou kunnen dat mijn zusje iets tiept.:
    5 november 2019
    Hoi
    Hallo
    Leuk?
  6. Floor:
    6 november 2019
    Leuk hoor in een ander land maar moest je wennen toen je daar kwam of hoe zit dat dan pressies?en is het daar leuk en ik heb het filmpje gekeken en de foto’s bekeken En ze zijn allemaal superleuk gemaakt groetjes Floor