Heel veel nieuwe dingen...

15 oktober 2019 - Chinsali, Zambia

Lieve Krokodillen,

Vorige week zaterdag zijn we aangekomen in Kalwala Village. We slapen hier in drie huisjes met onze eigen badkamer erin, dus dat is heel fijn!

De eerste paar dagen was het allemaal erg wennen. Het leven is heel anders dan in Nederland. Om 6.00 uur ‘s ochtends is iedereen wakker. Dan gaan de kinderen ook al naar school, omdat het ‘s middags vaak te warm is om iets te doen. Vanaf 12 uur ‘s middags ligt iedereen in de schaduw en gebeurt er niet heel veel. Hier moesten we best wel aan wennen, want we wilden al heel veel dingen gaan doen, maar dat kan niet als het zo warm is. Om 18.00 uur in de avond is het al donker en dan koelt het weer lekker af, dus dan gebeurt er ook weer heel veel.

De afgelopen week hebben we vooral met de kinderen in het dorp gespeeld. We hebben gemerkt dat de kinderen hier helemaal niks hebben om mee te spelen. Er is geen speeltuin of echt speelveld. Daarom willen we proberen om een soort van speeltuin te bouwen voor de kinderen hier de komende drie maanden, zodat de kinderen zich iets minder gaan vervelen. We zijn ook bezig om een talentenshow te organiseren. Verder ben ik samen met een andere juf wezen kijken op de basisschool. Hier gaan we vanaf morgen Engelse les geven aan de kinderen.

Ondertussen raken we steeds meer gewend aan het Zambiaanse leven en vinden we de spinnen en andere enge beesten die hier zitten ook iets minder eng. Er zijn hier heel veel spinnen. Stiekem vond ik ze in het begin wel een beetje spannend. Er zitten hier ook hele grote spinnen, zoals vogelspinnen. Die hebben we ook al gezien, als ik terug ben zal ik de foto’s daarvan wel laten zien aan de kinderen die ze heel graag willen zien. We hebben ook al een kameleon gezien hier. Die zat in de boom naast ons huis. We hebben hem Jantje genoemd.

Ik zal snel weer wat vanuit Zambia laten horen!

Groetjes,

Juf Ilse

1. Saar:
    17 oktober 2019
    Ahhh dat is heel schattig, wie is dat meisje?
  2. Saar:
    17 oktober 2019
    Vind je het leuk of valt het wel mee, heb je al veel kinderen gezien die niet op school zitten
  3. Robin:
    18 oktober 2019
    A wat lief ik wil ook later soms naar kinderen toe om te helpen
    Vind je het leuk ze zien er heel leuk en lief uit lukt het een beetje met de taal doei liefs robin
  4. Janice:
    18 oktober 2019
    Over hoeveel maanden kom je terug
  5. Ilse Jutte:
    23 oktober 2019
    Over 2,5 maand!
  6. Janice:
    18 oktober 2019
    Al die goto’s zijn zo mooi en schattig
  7. Saar:
    Wat zijn goto’s
  8. Nina-sare Herák:
    19 oktober 2019
    A je bent zo schattig ik wou dat ik ze ook ontmoet heb hoe veel jaar zij de kinderen?🦄🦄🦄 . Hoe lang heb je gereist? Ik mis je zo ik wil naar je toe. Ben je all vriendinnen met mensen daar.
  9. Ilse Jutte:
    23 oktober 2019
    Hoi Nina! De kinderen zijn hier alle leeftijden. Vaak zijn ze wel net zo oud als jullie als ze met ons spelen. We hebben wel eerst heel lang in het vliegtuig moeten zitten om in Zambia te komen en daarna nog 10 uur met een bus om in het dorp te komen. We hebben hier al heel veel vrienden gemaakt! Groetjes juf Ilse
  10. Nina-sare Herák:
    19 oktober 2019
    Ik zit nu lekker thuis! Ik ga overmorgen naar Slowakije! Zooooooo chillllllllllll. Ik ben net klaar met avondeten en het was... en eindelijk ben ik klaar. Ik ga misschien morgen zwemmen met mijn broertje. Ps: nog nooit gedaan. Ik zet een muziekje aan en het is perfect 🐾🐾nu zit ik op de laptop aan op een paarden film. Hoe gaat het bij jou?.💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋💋🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
  11. Janice:
    21 oktober 2019
    Saar ik bedoel foto’s niet goto’s dat ging niet expres 😎😎😎😎😎😎😎😎😎 óke
  12. Janice:
    21 oktober 2019
    Maar ja ik zat eigenlijk niet op te letten wat ik schreef
  13. Janice:
    22 oktober 2019
    👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
  14. Saar:
    25 oktober 2019
    Ik vind het heel jammer want ik ben een hele week in Zeeland geweest, en nu ga ik weer naar huis.
  15. Saar:
    25 oktober 2019
    😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺🥺😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩😩
  16. Nina-sare Herák:
    27 oktober 2019
    Saar wat zijn al die emoji’s
  17. Nina-sare Herák:
    🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷
  18. Nina-sare Herák:
    27 oktober 2019
    🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦄🦄🦄🦄🐞🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦄🦄🐞🐌🐌🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦑🕷🕸🐍🐞🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦄🕷🦄🕷🕷🦄🕷🦄🕷🦄🕷🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦗🦗🦗🕷🦗🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🕷🦎🦄🦄🦄🦄🦄🦄🦄🐞🦄🦄🦉🐧🐗🐞🦉🤹🏾‍♀️
  19. Nina-sare Herák:
    Dit heeft Eli gedaan hier boven ik niet !!!!!!!!,!💋💋💋
  20. Saar:
    4 november 2019
    Nou eh ik vond het jammer dat ik weg ging dus ik heb allemaal treurige emoji’s gebruiken
  21. Felicity:
    5 november 2019
    Ik ben het eens met Nina.
    EN ELI NIET MEER DOEN!!!!!
    OKÉ!
  22. Nina:
    27 november 2019
    Felicity wat ben je grapig maar eli is mijn zus dus dat doet ze gewoon
  23. Nina:
    27 november 2019
    Eigenlijk heb ik dat allemaal gedaan niet eli hahahahahahahahaha